In het meNu

Een menu voor bewust Zijn

Wil je meer in balans kunnen blijven? Lees hier wat een cursus mindfulness kan brengen.


Minder stress, beter slapen, minder piekeren, bewuster leven, betere relaties, meer rust.
Mindful leven helpt om meer in het moment te kunnen zijn.  In het Nu.


Waarom hoor je steeds vaker over mindfulness?

Ontwijken
Als er zich iets voordoet dat niet aangenaam is, wil je dat vaak graag ontwijken. Als je bijvoorbeeld een onprettige gedachte hebt wil je die kwijt. Je zoekt dan bijvoorbeeld afleiding, je zet de tv aan. Maar als de tv uit gaat en je ligt in bed komt die gedachte zomaar weer terug. En wat dan? Voor je het weet gaat die gedachte een eigen leven leiden en val je ten prooi aan de ene gedachte na de andere. Je bent aan het piekeren.

Ruimte
Mindfulness geeft andere mogelijkheden. Je gaat ontdekken dat het ontwijken van een onprettige gedachte minder effectief is. Als je je in plaats daarvan echt van die gedachte kunt bevrijden en er niet in meegaat komt er ruimte. In die ruimte vind je dan de natuurlijke wijsheid die ieder van ons in zich heeft en komen er vanzelf oplossingen naar boven.

Oorsprong
Mindfulness is gebaseerd op de eeuwenoude boeddhistische mindfulness meditatie. Bekende leraren zoals de Vietnamese Thich Nhat Hanh en de Tibetaanse Tulku Lobsang geven mindfulness lessen over de hele wereld.

De Amerikaan Jon Kabat-Zinn, hoogleraar geneeskunde in Massachusetts is grondlegger van mindfulness in het Westen. Hij ontwikkelde een programma van acht  weken: Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Dit programma werd al veel gebruikt door artsen en psychotherapeuten bij de bestrijding van onder meer stress, piekeren, burn-out, depressie en pijn.


Waar:


Kijk hier voor de lessen in:
Son en Breugel >>

Veldhoven >>



We gaan aan de slag met het denken en onze gedachten.  Door middel van aandachtsoefeningen en verschillende meditatievormen, zoals een loopmeditatie, aandacht voor de adem en een bodyscan.


De cursus volgt de structuur van de acht weken training (Mindfulness Based Stress Reduction) van Jon Kabat-Zinn.

Onderwerpen zijn o.a. :

Erbij blijven

Gedachten zijn geen feiten

Omgaan met hindernissen

Wat houdt de cursus in?


Hoe doe je dat dan, er voor kiezen om niet met een gedachte mee te gaan? Door in het moment te blijven met al je aandacht. En dat kun je leren in een mindfulness cursus.

Mindfulness maakt het mogelijk het denken en onze gevoelens te observeren en toe te laten, zonder erin verstrikt te raken of in onze emoties meegezogen te worden.
Daardoor blijf je in balans, ook in lastige omstandigheden. Je kunt er dan meer ontspannen mee omgaan.


In 8 bijeenkomsten om de veertien dagen. Met elke keer oefeningen voor thuis.