In het meNu

Een menu voor bewust Zijn

In het kort

Op zoek naar meer balans in je leven?
Wil je beter kunnen omgaan met gedachten en emoties, zodat je ontspannen kunt blijven, ook bij lastige omstandigheden?

Met mindfulness leer je:
beter om te gaan met stress, minder te piekeren, je beter te concentreren, meer (nacht)rust te ervaren. En je oefent hoe je niet meer in gedachten of emoties verstrikt hoeft te raken.


Waarom hoor je steeds vaker over mindfulness?

Ontwijken
Als er zich iets voordoet dat niet aangenaam is, wil je dat vaak graag ontwijken. Als je bijvoorbeeld een onprettige gedachte hebt wil je die kwijt. Je zoekt dan bijvoorbeeld afleiding, je zet de tv aan. Maar als de tv uit gaat en je ligt in bed komt die gedachte zomaar weer terug. En wat dan? Voor je het weet gaat die gedachte een eigen leven leiden en val je ten prooi aan de ene gedachte na de andere. Je bent aan het piekeren.

Ruimte
Mindfulness geeft andere mogelijkheden. Je gaat ontdekken dat het ontwijken van een onprettige gedachte minder effectief is. Als je je in plaats daarvan echt van die gedachte kunt bevrijden en er niet in meegaat komt er ruimte. In die ruimte vind je dan de natuurlijke wijsheid die ieder van ons in zich heeft en komen er vanzelf oplossingen naar boven.

Oorsprong
Mindfulness vindt z’n oorsprong in de eeuwenoude boeddhistische mindfulness meditatie. Bekende leraren zoals de Vietnamese Thich Nhat Hanh en de Tibetaanse Tulku Lobsang geven mindfulness lessen over de hele wereld.

De Amerikaan Jon Kabat-Zinn, hoogleraar geneeskunde in Massachusetts is grondlegger van mindfulness in het Westen. Hij ontwikkelde een programma van acht  weken: Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).
Dit programma wordt gebruikt door artsen en psychotherapeuten bij de bestrijding van onder meer stress, piekeren, burn-out, depressie, pijn en andere gezondheidsklachten.




Kijk hier voor de tijden en prijzen van de lessen in:
Son en Breugel >>




Door middel van oefeningen leren we onze aandacht te richten. Zowel tijdens de bijeenkomsten als thuis, aan de hand van routineklusjes bijvoorbeeld. Je maakt kennis met diverse meditatievormen, zoals een loopmeditatie, aandacht voor de adem en een bodyscan.


De cursus volgt de structuur van de acht weken training van de Amerikaanse arts Jon Kabat-Zinn.


Wat je in deze cursus leert, is heel praktisch toepasbaar in je dagelijkse leven.

Wat houdt de cursus in?


Hoe doe je dat dan, er voor kiezen om niet met een gedachte mee te gaan? Door in het moment te blijven met al je aandacht. En dat kun je leren in een mindfulness cursus.

Mindfulness maakt het mogelijk het denken en onze gevoelens te observeren en toe te laten, zonder erin verstrikt te raken of in onze emoties meegezogen te worden.
Daardoor blijf je in balans, ook in lastige omstandigheden. Je kunt er dan meer ontspannen mee omgaan.


In 8 bijeenkomsten om de veertien dagen. Het cursusmateriaal met oefeningen voor thuis krijg je erbij.